Contemporary Issues in the Context of International Women’s Day

Responsable scientifique : Bertrand CARDIN

Séminaire ERIBIA 2018-2019
Mémoires et oublis / Memory and Oblivion
Amy WELLS (Université Caen Normandie) et Emilia SLAVOVA (University of Sofia, Bulgaria)

Since 1909, March 8th has been recognized as a day of action to obtain equality among the sexes, particularly in the domains of work and equal pay. Since 1975, the United Nations has used the day for a worldwide call to action regarding equality for women. It is within this framework that we use this particular occasion to make the general public and the university community away of women’s issues in France, Europe, and around the globe. While of course it is important to continue the fight for equality year-round, this date marks the occasion to reflect on the state of women’s rights. More precisely, in keeping with ERIBIA’s research theme of memory and the transmission of Anglo-Saxon cultural heritage, this seminar will also be the occasion to remember some of the important female figures that have contributed to progressing the fight for equality.

Depuis 1909, la date du 8 mars est associée à la lutte pour l’égalité entre les sexes, notamment l’égalité des salaires. Cette date est maintenant considérée comme une journée d’action mondiale selon l’ONU (depuis 1975),[1] cette journée peut être l’occasion de sensibiliser le grand public et la communauté universitaire à la condition actuelle de la femme, en France, en Europe, en Amérique du Nord, et dans le monde entier. Bien entendu, l’égalité concerne l’année entière, mais cette date nous donne l’opportunité de faire un bilan sur les droits des femmes. Plus précisément, en respectant le cadre des axes de recherche de l’équipe ERIBIA sur la transmission de la mémoire et le patrimoine culturel anglo-saxon, ce séminaire sera une occasion d’évoquer quelques-unes des femmes importantes qui ont contribué à la lutte pour l’égalité à travers les décennies.

15:00     Emilia Slavova, University of Sofia, Bulgaria, Visiting ERASMUS + Teacher
Translating Gender, Transgressing Reason, and Judith Butler in Bulgarian Public Discourse

16:00     Amy Wells, Université de Caen Normandie
Craftivism and Menstrual Equality: Fiona Legg’s “What Lies Beneath” (2018)